Kočiho víťazný potenciál zlomil defekt - report JWRC zo Zahrebu
„Juniorka“ otvárala sezónu až na tretej súťaži Majstrovstiev sveta rely v Chorvátsku. Na Slovensku sme však JWRC sledovali o to intenzívnejšie, že do šampionátu sa vrátil Košičan Martin Koči.
Loeb, Sordo, Ogier, Breen, či Evans, to sú len niektoré mená, ktoré za dvadsaťročnú históriu Junior WRC profitovali zo zisku majstrovského titulu. My sme mali doteraz na štarte „juniorky“ dve výrazné mená slovenskej rely. Po Ďodi Bérešovi sa na štart ešte úspešnejšie postavil Martin Koči. A práve Košičan, po zisku dvoch slovenských absolútnych titulov, do JWRC zamieril znova, aby sa pokúsil na Slovensko doviezť ďalší cenný úspech.
Sezóna JWRC 2021 sa jazdí s identickými vozidlami Ford Fiesta Rally4, ktoré pripravuje krakovská pobočka M-Sportu. U tohtoročnej úrovni „juniorky“ svedčí skutočnosť, že na štart podniku v Chorvátsku sa postavilo osem posádok, z ktorých hneď sedem už skúsenosti z JWRC má.
„Pred sezónou som nevedel odhadnúť svoju pozíciu vo vzťahu ku konkurencii, a o to viac som sa poctivejšie na návrat do JWRC pripravoval,“ prezradil nám Martin Koči. „Čo to už naznačil shakedown, ktorý len ukázal, že sa bude jazdiť veľmi rýchlo a všetci budeme musieť poriadne zatlačiť.“
Mladé posádky sa pochopiteľne chcú ukázať a usporiadatelia ich k tomuto dosť riskantnému prístupu ešte potlačili zavedením extra bodovania pre najrýchlejšieho pilota na rýchlostnej skúške. Inak povedané, ak sa jazdí na súťaži dvadsať meraných úsekov, tak sa teoreticky dá získať neskutočných dvadsať bodov navyše! A to už je poriadna motivácia.
Do celej súťaže v kategórii JWRC zjavne vyštartoval najlepšie práve náš pretekár.
„Snažili sme sa rozumne nasadiť tempo, čo nás postupne vynieslo do čela priebežného poradia,“ približuje Martin Koči.
Spolu so skúseným Petrom Těšínským si ešte v prvej etape vypracovali náskok približne dvadsať sekúnd a postavili pekný základ na kvalitný výsledok.
„Trate boli veľmi zradné a šmykľavé. Nechceli sme ísť do veľkého rizika. Skôr sme kontrolovali svoj náskok,“ pokračuje Košičan, ktorý v nastavenom trende úspešne pokračoval takmer tri štvrtiny súťaže.
„V úvode popoludňajšej sekcie druhej etapy sa nám trochu prehriali brzdy a niečo sme zo svojho náskoku stratili. Stále sme však viedli. Na prejazde po RS 13 sme však zastavili a ovzdušňovali brzdy. V snahe dobehnúť stratené sekundy som potom na štrnástke podvedome viac zatlačil. V jednej zákrute som škrtol kolesom a chytili sme defekt. Ešte na trati sme menili koleso a stratili dôležitý čas,“ vysvetľuje zásadnú udalosť celej súťaže, ktorá ovplyvnila poradie v cieli úvodného podniku v kategórii JWRC Martin Koči.
Po tomto incidente slovensko-česká posádka stratila vedenie, i nádej na víťazstvo. V mimoriadne vyrovnanej konkurencii boli rozdiely tesné a šancu dávala iba teoretická alternatíva, že podobný osud ako Slováka, stretne aj jeho súperov pred ním. Nič také sa však nestalo a Košičan nakoniec svoj Ford Fiesta Rally4 doviezol do cieľa na slušnom štvrtom mieste.
„Znova sa ukázalo, aké nekompromisné sú automobilové súťaže. Pre nás je to ďalšia skúsenosť,“ bilancuje Martin. „Ešte viac si musíme dávať pozor. Musíme sa vyhnúť zbytočnému riziku a viac pracovať s emóciami. Každopádne to však bola veľmi pekná súťaž na ktorú nám ostanú pekné spomienky.“
Nadchádzajúcim podnikom Junior WRC je portugalská rely už v polovici mája. V Porte sa bude jazdiť na šotoline, ktorú má Martin Koči rád. Slovák však predtým absolvuje ešte jeden súkromný test.
Na záver zbilancujme, že úvodný podnik JWRC v Chorvátsku vyhrala britská posádka Jon Armstrong a Phil Hall, ktorá sa usadila aj na čele priebežného poradia šampionátu „juniorov“. Druhí došli Fíni Lauri Joona a Ari Koponen. Na treťom mieste, pred Kočim s Těšínským, dojazdili Lotyši Märtin Sesks a Renars Francis. Priebežné poradie v šampionáte zamiešalo extra bodovanie víťazov eresiek, čo si môžete pozrieť tu.